Je vaše kolo v bezpečí? Za půl roku se jich ukradly tisíce a zpět ho dostane jen málokdo
Jen za prvních šest měsíců roku 2016 bylo podle policejních statistik ukradeno 2557 jízdních kol, objasněno přitom bylo jen 16 % krádeží. Kvalitní a drahé kolo se dá totiž poměrně dobře a jednoduše zpeněžit, proto jsou tyto krádeže mezi zloději velmi populárním druhem obživy. Jakým způsobem se proti tomuto riziku nejlépe zabezpečit?
Celková škoda způsobená krádežemi jízdních kol dosáhla za první pololetí tohoto roku více než 44 milionů korun, průměrně tak ztráta jednoho ukradeného kola vyšla jeho majitele na 17 423 Kč. V počtu krádeží vede suverénně Praha (617), následovaná Moravskoslezským (344) a Jihomoravským krajem (267). Lidé si navíc kupují dražší a kvalitnější kola a průměrná škoda při jejich ztrátě tak stoupá, přitom ale jejich zabezpečení nadále podceňují a neinvestují do něj. Někteří zapálení cyklisté navíc často neváhají investovat ani částky srovnatelné s cenou slušného automobilu.
Zhruba stále stejně nízká přitom v průběhu let zůstává i objasněnost krádeží, ačkoliv se v poslední době objevují zajímavé technologie a způsoby, jak ukradený dopravní prostředek získat zpět. Jednou z nich je i technologie Datatag, která už je delší dobu rozšířená zejména ve Velké Británii a dalších evropských zemích a nyní proniká i do České republiky. „Jedná se o jednoduchou moderní identifikační technologii, která trvale označí majetek a tak chrání zejména jízdní kola, motocykly a automobily. Značení Datatag umožní policii okamžitou identifikaci a zároveň je prakticky nemožné, aby jej zloděj odstranil,“ vysvětluje Michal Tuček, dovozce řešení Datatag pro ČR.
Jedná se o více prvkové značení, kdy kolo je označeno až na 100 místech unikátním kódem. Jednotlivé prvky technologie Datatag nejsou na kole vidět a nelze je prakticky odstranit. Jediným viditelným prvkem je výstražný štítek, který působí jako prevence a má za cíl případného zloděje odradit. Takto označené kolo je poté registrováno v mezinárodní databázi, do které má přístup policie a vybrané pojišťovny po celé Evropě.
Ačkoliv díky tomuto systému může majitel kolo získat zpět, úplné řešení to není. Často se mu totiž vrátí již poškozené, s chybějícími částmi nebo jinak znehodnocené, proto je zásadní zaměřovat se zejména na prevenci krádeže. To se zejména majitelé dražších typů kol naučili řešit tím, že je nechávají přímo v bytě či domě, spíše než v oddělené a nezabezpečené garáži či ve sklepě. Vnímají to jako méně rizikové řešení, což přitom také nemusí platit. Ani vloupání do nezabezpečeného bytu totiž pro zkušeného zloděje nepředstavuje problém.
„Lidé si často neuvědomují, že o stejné riziko vloupání se jedná i v případě bytu či domu, pokud není vybaven dostatečně kvalitními bezpečnostními dveřmi. Běžné zabezpečení vchodových dveří totiž pro většinu zlodějů nepředstavuje překážku a při vykradení tak uschované kolo jen zvýší již tak dost vysoké finanční škody. Vloupání se nemusíte obávat pouze, pokud máte byt či dům vybavený certifikovanými bezpečnostními dveřmi minimálně ve III. bezpečnostní třídě s vložkou a kováním minimálně ve stejné kategorii jako dveře samotné. Ty už totiž odolají i zkušenému zloději,“ doplňuje bezpečnostní expert Ivan Pavlíček ze společnosti Next.