ČSA už propouštění oznámily úřadu práce, upozornil v úterý web Echo24.cz. Podle odborů by o práci mělo přijít 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků.
Záměr je podle CZALPA v rozporu s prohlášením ministerstva financí z loňského března, které popisovalo podmínky prodeje 44 procent akcií ČSA společnosti Korean Air. Mimo jiné se v něm mluvilo o vyšším využití kapacit aerolinií. "Piloti toto rozhodnutí přivítali jako krok správným směrem, jelikož Korean Air je renomovaná společnost se zvučným jménem v leteckém průmyslu. České sdružení dopravních pilotů by tímto chtělo požádat majitele Českých aerolinií, aby podnikli kroky k revizi rozhodnutí vedení společnosti ČSA o propouštění zaměstnanců," uvedly odbory.
Šéf CZALPA Stanislav Fiala dnes České televizi řekl, že největším majetkem společnosti je v současné době know-how jejích zaměstnanců, proto doufá, že vlastníci své rozhodnutí o propuštění ještě přehodnotí. Sdružení bude podle Fialy požadovat zachování pracovních míst, přičemž je ochotno v rámci zachování míst debatovat o platech.
Podle předsedy odborů Letiště Praha a Českého Aeroholdingu Romana Čermáka zatím nejsou žádné informace o tom, že by propouštění v ČSA mělo nějaký vliv na počet zaměstnanců letiště. "U nás momentálně probíhá kolektivní vyjednávání, s vedením se scházíme často, takže o případném vývoji bychom byli včas informováni a mohli bychom na něj reagovat," řekl ČTK. Odbory zaměstnanců letectví se zatím k postupu ČSA nechtějí vyjadřovat: "Tu věc nyní řešíme interně," sdělila jejich předsedkyně Eva Lébrová.
Premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) propouštění v ČSA velmi znepokojuje. "Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje," řekl premiér dnes novinářům v Jindřichově Hradci. Dodal, že se hodlá sejít s ředitelem Českého Aeroholdingu, jehož je ČSA dceřinou společností.
Mluvčí ČSA Daniel Šabík v úterý uvedl, že propouštění je nezbytnou reakcí na vyřazení letadel A320 z flotily společnosti, které je zase součástí snahy zajistit firmě udržitelný provozní zisk. "Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro které ČSA již nebudou mít uplatnění," podotkl.
Aerolinie podle něj již v červnu v médiích avizovaly, že od zimní sezony 2014/2015 nebudou využívat šest letadel Airbus A320, pro které nemají ekonomicky smysluplné využití. "K urychlení tohoto kroku se společnost rozhodla poté, co došlo k významnému meziročnímu propadu počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí," uvedl mluvčí. ČSA proto podle něj již v letošní hlavní letní sezoně letouny A320 skoro nevyužívaly pro pravidelnou přepravu.
České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej 44 procent akcií firmy do rukou Korean Air. Dalších 34 procent má po posouzení Evropskou komisí a antimonopolními úřady Ruska, Ukrajiny a Izraele získat soukromý dopravce Travel Service, který využil opce korejské společnosti na nákup zbylých akcií v držení státního Českého Aeroholdingu. Pokud obchod výše uvedené úřady schválí, bude mít český stát v dlouhodobě ztrátovém dopravci jen necelý dvacetiprocentní podíl.
V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. Ke konci letošního srpna měly podle Šabíka přes 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě.
Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.
zdroj: ČTK