Velký valentýnský průzkum: Jak Češi prožívají svátek sv. Valentýna?
Blíží se svátek všech zamilovaných, který si v posledních letech získal velkou část pozornosti také v Česku. Přestože svátek sv. Valentýna nemá v naší zemi příliš hlubokou tradici, z průzkumu společnosti Sazka vyplývá, že v letošním roce se chystá oslavit 14. únor téměř dvě třetiny Čechů! Jaká další fakta o Valentýnu průzkum ukázal?
1/ Slaví zadaní i singl
Může se zdát, že svátek zamilovaných se týká pouze těch, kteří mají svoji stálou polovičku. Téměř 20 % dotázaných respondentů je ovšem nezadaných a Valentýna přesto budou slavit návštěvou restaurace, kina, posezením s přáteli, nebo využijí romantické atmosféry a pozvou na schůzku svůj nový objev. Zadaní partneři zase nejčastěji volí jako ideální oslavu společně strávený večer v domácím prostředí s lahví dobrého vína, rádi ale také vyrazí na večeři ve dvou nebo cestují na víkend za nevšedními zážitky.
2/ Dárečky a pozornosti jsou oblíbené
I když je Valentýn veřejně často označován jako uměle vytvořený svátek, průzkum i tak jasně ukazuje, že Češi malé pozornosti a dárky od svých blízkých milují a neváhají také obdarovat své okolí. Letos se na Valentýna chystá 75 % dotázaných koupit svým milým alespoň symbolický dárek jako jsou květiny, čokoládové bonbóny, lahev vína, ale někteří neváhají dokonce inevstovat například do šperku nebo dražšího výletu.
3/ Valentýn není pro Čechy o penězích
Svátek zamilovaných vnímá v České republice mnoho lidí spíše jako symbolický den, kdy mají příležitost strávit několik společných chvilek se svým partnerem, bez ohledu na to, že by měli utrácet horentní částky. Respondenti se shodují spíše v tom, že chtějí malou drobností svůj protějšek potěšit nějakým hezkým gestem. Téměř 89 % lidí v průzkumu uvedlo, že na Valentýna plánují utratit méně než 1.000 Kč a investovat se chystají především do zamilovaných dárečků, kterými potěší své blízké.
4/ Co se hlavně řeší? Jak se trefit do vkusu toho druhého
Ať už sháníte dárky na poslední chvíli nebo pečlivě vybíráte měsíc předem, hlavní kritérium je podle průzkumu jasné – jde především o to, abychom svůj protějšek potěšili správným výběrem. Až 20 % respondentů přiznává, že se jejich partner většinou netrefí s dárkem do jejich vkusu.
5/ Oblíbená varianta posledních let je stírací los
Poměrně kuriózní nápad koupit svým blízkým k Valentýnu výherní los je v Čechách stále oblíbenější. Přestože se takový dárek může zdát netradiční, velkou roli hraje především rychlá dostupnost, ale také obliba soutěží u mužů I žen, kdy zábavným dárkem rozhodně nemůžete nic zkazit, zároveň není nákladný, ale rozhodně potěší. Na sv. Valentýna se zvýší podle údajů společnosti Sazka prodej stíracích losů přibližně o třetinu. „Muži svým polovičkám kupují Černou perlu, ženy pak vybírají losy z rodiny Rentiér. Po Vánocích jde o jedno z nejsilnějších období v prodeji stíracích losů,“ uvádí Václav Friedmann, tiskový mluvčí společnosti Sazka..