"Je to poměrně velký rozsah prací, takže si myslím, že za provozu by to nešlo udělat v žádném případě," řekl Lipan novinářům, kteří v noci na dnešek dostali šanci sledovat práci na výměně výhybky v tunelu metra.
Po dosavadní výhybce jezdí soupravy metra už téměř 35 let. Nachází se v místech, kde se trať ve směru do centra rozdvojuje: vpravo míří soupravy s cestujícími ve směru ke stanici Muzeum a rovně vede spojovací tunel s trasou C.
"Některé součásti, jako třeba pražce, už dosluhují, takže se to mění všechno znova a na výhybkách už je nová technologie upevnění," popsal Lipan. "Mělo by to vydržet dalších 35 let," podotkl.
Kdyby se pražce musely vyměňovat po jednom, trvalo by to podle jeho odhadu půl roku. Dělníci ze stavební firmy za pomoci bagru odstraňují dosavadní svršek včetně pražců, odvážejí štěrk a navážejí nový. "Pracuje se tady nepřetržitě, začalo se tady 5. (července), končit se bude 9.," řekl Lipan. Práce by se podle něj měly stihnout tak, aby metro mohlo od pondělního rána opět bez problémů jezdit.
Jak řekl hlavní stavbyvedoucí Ondřej Krulikovský, pracuje se ve ztížených podmínkách, kde není možné použít třeba jeřáby a větší mechanizaci. Mnoho prací proto musí dělníci vykonávat ručně, například odnášet staré pražce. Na práci se střídají po dvou směnách a v každé je 25 lidí.
Kromě výměny výhybky se o současném prodlouženém víkendu pracuje i na napojení budovaného úseku z Dejvické do Motola.
Podle dopravního podniku nejde o letošní první výměnu výhybky v metru. V dubnu podnik po 38 letech provozu vyměnil výhybku na trase C poblíž zastávky I. P. Pavlova. Podnik plánuje, že postupně vymění všech asi 40 výhybek, které jsou položeny ve štěrku.
zdroj: ČTK